Tuesday, August 25, 2009

Trip pertama

“Cik Din, kau boleh pergi” kata hisyam ringkas. “pegi mana?” pelik tanya ku lagi. “ikut final camp kat pulau kapas la”. pelik jugak, biasa kalau ada jawatan jarang di lepaskan untuk keluar sampai seminggu. “thanks bos” kataku dalam hati. Dah lama tak ikut aktiviti rekreasi luar ni. entah boleh ke tidak. tapi mengenangkan hisyam sorang-sorang menjaga keselamatan pelajar 64 orang, tinggalkan lah dulu keje-keje pengurusan dan keje-keje akademik untuk ke pulau kapas.

Harap-harap semuanya berjalan lancar. dengan niat untuk berkongsi ilmu sekadar yang ada, tepat jam 7.14 malam bas memulakan perjalanan dari shah alam ke marang. ya Allah, selamatkan perjalan kami pergi dah balik, amin…

Tepat jam 4.14 pagi, kami sampai di masjid marang (kalau tak salah). masing2 mamai, terus cari port untuk sambung mimpi indah mana yang tertangguh tadi. sedar-sedar azan subuh berkumandang. Senario biasa sekarang ni, yang memenuhi masjid-masjid hanya golongan tua. Teguran ni untuk diri sendiri jugak, jangan sekadar mewarisi apa yang ada, faham dan amal yang berterusan adalah yang terbaik.

Lepas subuh, aku ngan cik ali dah mencari sarapan. dengan bantuan mak cik di surau, kami dapat mencari kedai makan. Cuba berbahasa tempatan masa bertanya mak cik tu tadi, kat mana kedai makan. walaupun agak sumbang bahasa tempatan yang aku guna, yang penting dia faham dan kami dapat cari kedai makan. Itu bermakna komunikasi telah berlaku.

Kedai makan yang simple, kat depan rumah je tapi roti canai dan kari ikan dia memang menangkap. kalau kat shah alam asik roti canai mamak je, ni merasa la roti canai “orang melayu”. Jam 10, kami bergerak ke jeti LKIM untuk meneruskan perjalanan ke pulau kapas.